Критика към Khan Academy в България

В следната публикация в блог качеството на един от уроците на Khan Academy беше поставен под съмнение. В което няма нищо лошо.🙂 Но за да разсеем съмненията, нека все пак отговорим на притесненията:

1. Статията е озаглавена „Как не бива да преподаваме.“

Видео уроците на Khan Academy не са записани, за да се преподава чрез тях. Те не се прожектират или презентират по време на учебния час. Това споделяме изрично с всеки учител, който има интерес към нашите уроци. Те се използват в определени случаи и то винаги индивидуално и според нуждата на ученика: Подготовка, преговор, след отсъствие от час, за затвърждаване на познанията или просто от интерес.

2. Преподаването на този учебен материал трябва да бъде съобразено с възрастовите и психическите особености на онези, на които се преподава.

В Khan Academy не смятаме, че всички деца в първи клас са с еднакви психически особености. Този урок е „за първи клас“ единствено за улеснение и ориентация на учителите. Деца в предучилищна възраст също са го гледали и то без проблеми. Не смятаме, че е срамно и деца от втори клас да го гледат, ако им е полезен.

3. Преподавателката използва недостъпен за 6-7-годишните деца език. Употребява думи и изрази като: числова ос/линия, по същество, интуиция, твърдение, според законите на събирането; страни, от които можем да погледнем на проблема и т.н., които повечето първокласници не биха разбрали.

В Khan Academy не смятаме, че има нужда да подценяваме децата. Дори да приемем, че те не си служат със същото езиково богатство, не виждаме защо не биха разбрали съдържанието на изразите. А и в тези случаи децата винаги биха могли просто да попитат за тяхното значение. Трябва освен това да се признае, че ученето на език става именно в неговата употреба и че срещата с по-сложни изрази е пътят към обогатяване на езиковия запас. Отново: Тези уроци не се използват в класната стая. Те не са част от активната педагогическа намеса на учителя.

4. Дава неподходящи практически примери. Примерът с лимоните е убийствен: “Изяждам 4 лимона на закуска и 3 на обяд. Колко общо лимона съм изяла?”. Как ли ще се почувства с един първокласник или който и да е човек, ако реши да приложи на практика казаното? Това количество, дори да не бяха лимони, а ябълки, е твърде много за изяждане.

При записването на този урок нито един доброволци не е пострадал от преяждане с лимони. Уроците ни по приложна математика включват  единствено криптография и теория на информацията.

5. Подходът е методически неиздържан. След като преподавателката започва с пример от събирането: 4 + 3 = 7, след това трябва да направи връзката с изваждането, но не с други числа (както е в случая: 4 – 3 = 1), а със същите: 7 – 3 = 4 или 7 – 4 = 3.“

Вярваме, че правилната методика е тази, която дава възможно най-много гледни точки и варианти за разбиране на математическите взаимоотношения, с които човек си има работа. Не виждаме причина един ученик да не реши задача с други числа, за да се увери в усвояването на материала.

Нека обаче не бъдем дребнави и вместо да коментираме цялата публикация, просто ще обобщим, какво предлага Академията и какво не.

1. Видео урокът не замества учителя. Не правете паралел между двете. Не сравнявайте видео урок с учител- няма база за сравнение. Качеството на видео урокът и на преподаването на учителя се мерят с два различни аршина.

2. Видео уроците не са част от задължителната програма дори в Академията. За нас е много по-важно децата да се упражняват със софтуера, който предлагаме. За съжаление той не е преведен на български все още, но работим по въпроса. Затова и не се стремим да използваме активно видео уроците си. Те сами по себе си не са достатъчни, ако не са вградени в система от упражнения и инструменти за анализ и онагледяване на прогреса на учениците.

За повече информация относно това, как можете да използвате Академията в час, гледайте следното видео.

Освен това: Винаги търсим нови учители, с които да обсъждаме и подобряваме уроците си, както и да правим кратки експерименти в час. Намираме критиката за изключително важен елемент от реализирането на този проект и винаги сме отворени към въпроси и дискусии. Пишете ни на khanacademy.bg@gmail.com !

2 thoughts on “Критика към Khan Academy в България

    • Здравейте,

      Вероятно можем да изпишем много по темата. Но поантата е, че ние изработваме безплатен продукт и всеки, който вижда ценност в него, може да го използва. Нашите материали не за задължителни в училищата и в този ред на мисли с тях не се „преподава“ и ние сме свободни да ги изработваме, както намерим за добре. Разбираме, че те вършат работа на милиони хора по света просто защото се гледат и харесват. И отново: Оставете видео уроците- важни са упражненията.

      Вземете за пример всяка една статия във Wikipedia. Нашият продукт е от такова естество. Не е най-доброто, но е безплатно и определено е в помощ все на някого. Нашата цел не е да обучаваме най-добрите ученици, а да дадем втори шанс на изостаналите или на тези, които нямат средства за частни уроци.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s